Saturday 30 September 2017

HOLSTER - SARUNG PISTOL

Salah satu perkara yang kerap diperhatikan oleh GLOCK MALAYSIA ketika latihan atau operasi agensi keselamatan atau penguatkuasa di negara ini yang menggunakan pistol sebagai senjata utama mereka ialah kurangnya perhatian diberi kepada holster atau sarung pistol yang tersemat di pinggang mereka.

Holster sebenarnya merupakan salah satu komponen atau kelengkapan yang amat penting kepada individu yang membawa pistol apabila bertugas. Sekiranya holster tidak mempunyai mutu atau kualiti yang baik, ia berkemungkinan akan jatuh atau terkeluar dari kedudukannya. Ini boleh mendatangkan bahaya, pistol mungkin terjatuh dan rosak, hilang atau dirampas oleh individu tidak bertanggung jawab. Malah tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa anggota keselamatan yang terjatuh pistolnya ketika bertugas bakal dianggap sebagai cuai, tidak terlatih dan bakal dicemuh oleh pihak awam.

Dikala operasi pula, terutama individu pasukan khas, pergerakan anggota badan yang dilakukan ketika berlari, memanjat, melompat dan pelbagai lagi, kerap akan menguji daya ketahanan holster, dari tercabut, terkoyak atau putus jahitannya.  Oleh kerana pistol dianggap sebagai senjata 'kedua' atau 'secondary', dan hanya digunakan jika berlaku hentian atau kerosakan pada senjata utama (lazimnya submesingan), pistol perlu dioperasikan dengan pantas, dicabut keluar dari sarung, dioperasikan dan tembakan dilepaskan dalam tempoh jangka masa amat singkat.

Walaupun holster yang baik mampu menyimpan pistol agar tidak terkeluar dari sarungnya, beberapa faktor lain perlu diambil kira. Paling utama ialah ia mestilah mempunyai sistem kuncian yang baik, menyebabkan pistol sukar diragut oleh ancaman, namun mudah untuk dikeluarkan oleh pengendali dengan pantas dan selamat. Bahan pembuatannya juga mestilah kalis kepada cuaca panas dan lembap melampau yang terdapat di negara ini selain geseran akibat kerap penggunaan.

Pemilihan holster juga bergantung kepada sistem yang bersesuaian dengan jenis tugas atau penugasan yang bakal dilaksana. Ini termasuklah sama ada sarung tersebut di pakai di luar pakaian seragam secara terbuka dilihat umum, atau disimpan di bawah pakaian bagi tujuan kerahsiaan.
(Semua foto milik GLOCK MALAYSIA)


Bayangkan dalam keadaan sebegini, ancaman muncul, pengendali tidak mempunyai pilihan selain hanya menggunakan sebelah tangan untuk mncapai senjata dan melepaskan tembakan. Ini bermakna sistem pistol adalah yang paling praktikal, malangnya apabila mencapai holsternya, pistol tidak lagi berada ditempatnya. Sesaat dua meraba, mencari pistol mungkin terlalu 'lama' dan risiko ini bakal membawa padah.



Contoh holster yang dipakai di luar pakaian seragam


Contoh holster yang dipakai di bahagian dalam / bawah pakaian

No comments:

Post a Comment